PROGRAM KOŁA PLASTYCZNEGO
"Sztuka
jest piękną zabawą"
Johan Huizinga "Homo
ludens"
Główne cele programu:
v
rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów;
v
rozwijanie ogólnej wrażliwości na otaczający świat,
percepcji
i ekspresyjnego wyrażania za pomocą środków plastycznych;
v
kształtowanie umiejętności manualnych i warsztatowych w
zakresie różnorodnych technik plastycznych;
v
rozbudzanie zainteresowań sztuką;
v
stwarzanie sytuacji i okazji do rozwijania wyobraźni i twórczej
aktywności;
v
wdrażanie do dbania o estetykę strony wizualnej szkoły;
v
rozwijanie umiejętności prawidłowej samooceny i potrzeby
samorealizacji;
v
wdrażanie do rzetelnej i systematycznej pracy oraz do
ekonomicznego wykorzystywania materiałów i przyborów;
v
uczestniczenie w imprezach kulturalnych miasta.
Zadania:
1.
Poznawanie ciekawych technik plastycznych.
a)
Doskonalenie i wzbogacanie warsztatu plastycznego.
2.
Udział we wszelkich konkursach plastycznych.
3.
Wykonywanie elementów dekoracji okolicznościowych.
4.
Aranżacja wystaw prac uczniów.
5.
Prezentowanie prac członków koła na wystawach szkolnych
i pozaszkolnych.
6.
Współpraca z MGOK w Skalbmierzu.
Formy
pracy:
Program
przewiduje stosowanie zróżnicowanych form pracy uczniów:
indywidualnej,
zbiorowej, grupowej jak również uwzględnianie indywidualnych
różnic pomiędzy poszczególnymi uczniami.
Proponowane
techniki plastyczne:
.
malarstwo: plakatówka, akwarela, gwasz, olej, lawowanie
tuszem z akwarelą, malowanie na szkle, tempera;
.
rysunek: ołówek, węgiel, piórko, pastele;
.
grafika: monotypia, linoryt; kalkograf
.
rzeźba: glina, papier, masa solna, masa gipsowa (odlew);
.
techniki łączone: kolaż
.
techniki dekoracyjne: papieroplastyka, origami, wycinanka,
wydzieranka.
Procedury oceny:
Praca członków koła oceniana jest na
bieżąco w formie słownej podczas i po zakończeniu pracy, ze
szczególnym uwzględnieniem jej walorów np.
oryginalność, ciekawa kolorystyka, dobra kompozycjazapewnić
bezstresowe uczestnictwo w zajęciach , jak również i tych
elementów nad którymi
uczeń powinien jeszcze popracować. Powyższa forma oceny ma
motywować uczniów do pracy i koła plastycznego.
Regulamin koła
plastycznego
1.
Przynależność do koła jest dobrowolna.
2.
Każdy zobowiązany jest do systematycznej pracy w
cotygodniowych zajęciach.
3.
Członek koła powinien zadbać o przygotowanie odpowiednich
materiałów plastycznych.
4.
Każdy odpowiada za powierzone mu narzędzie pracy.
5.
Należy dbać o utrzymanie ładu i porządku w pracowni
plastycznej, w której będą odbywać się zajęcia.
6.
Każdy uczestnik koła wyraża zgodę na prezentowanie swoich
prac na wystawach szkolnych i pozaszkolnych.
Program przygotowany jest dla uczniów klas IV-VI Szkoły Podstawowej i I-III Gimnazjum w Skalbmierzu.
Zajęcia odbywać
się będą cyklicznie raz w tygodniu.
Poniższe propozycje zajęć mogą być modyfikowane i zmieniane w zależności od potrzeb i propozycji dzieci.
Liczba
godzin przeznaczona na ich realizację będzie regulowana w
zależności od tempa pracy uczniów oraz dostępności bazy
materiałowej.
TREŚCI PROGRAMU
Lp. |
Tematyka |
Forma
realizacji, środki i technika |
Uwagi |
1. |
Zajęcia organizacyjne |
Zapoznanie z regulaminem pracy koła, celami działania i wymaganiami warsztatowymi. |
Próba określenia zainteresowań uczniów - rozmowa. |
2. |
Tkanina |
Wykonanie tkaniny dekoracyjnej. Technika (włóczka, sznurek, szmatki, materiał przyrodniczy). Praca zbiorowa. |
Zajęcia integracyjne. |
3. |
Passe- partout |
Oprawa reprodukcji dzieł malarskich , fotografii, prac plastycznych. Aranżacja wnętrza. |
Oprawa własnych prac plastycznych. |
4. |
Techniki malarskie |
Indywidualne poszukiwanie ciekawych efektów malarskich w takich technikach jak akwarela, plakatówka, gwasz, klejówka. Malarstwo ścienne. *Poznawanie techniki malarstwa olejowego oraz doświadczanie etapów technicznego tworzenia dzieła malarskiego na płótnie, dykcie lub tekturze. Wprowadzenie pojęcia: blejtram, olej, terpentyna, paleta, emulsja, werniks, szpachla. |
Doskonalenie warsztatu plastycznego. |
5. |
Twórczość swobodna |
Wykorzystanie zdobytych umiejętności plastycznych i poznanych technik plastycznych na lekcjach plastyki i zajęciach koła plastycznego. |
Przygotowywanie się do szkolnych i pozaszkolnych konkursów plastycznych (wg oferty). |
6. |
Techniki graficzne |
Zapoznanie z technikami druku płaskiego i wypukłego np. monotypia, linoryt. Poznanie procesu powstania odbitki graficznej. Wprowadzenie pojęć: matryca, odbitka, rycina. |
Doskonalenie warsztatu plastycznego. |
7. |
Wystawiennictwo |
Aranżacja wystawy prac wykonanych na zajęciach plastycznych. |
Wykorzystanie oprawionych wcześniej prac plastycznych. |
8. |
Mobile |
Rzeźba dynamiczna - ruchoma. Przestrzenne elementy dekoracyjne. Papieroplastyka. Praca w grupach. |
Wskazanie na duże właściwości plastyczne papieru. |
9. |
Techniki rzeźbiarskie |
Bryła środkiem plastycznym.- rzeźba pełna z masy solnej lub papierowej (polichromowanie). Zapoznanie z techniką odlewu z gipsu (płaskorzeźba). |
Wykonanie postaci charakterystycznej. |
10. |
Elementy dekoracyjne |
Wykonanie elementów dekoracji okolicznościowych np. stroiki świąteczne. Zasady komponowania - rodzaje kompozycji. Technika - materiały różne |
Wykonanie dekoracji na potrzeby szkoły. |
11. |
Malarstwo na szkle |
Zapoznanie z techniką malowania na szkle. Inspiracja sztuką ludową. |
Kompozycje własne. |
12. |
Maska. Rekwizyt teatralny. |
Łączenie różnych materiałów dla uzyskania cech charakterystycznych postaci i przedmiotów. |
Wykonanie elementów plastycznych na potrzeby przedstawień szkolnych. |
13. |
Znak plastyczny. |
Projektowanie znaków plastycznych. Funkcja znaku plastycznego w plakacie. Plakat jako dzieło łączące obraz i pismo. Doświadczanie możliwości tworzenia obrazu literą lub ścisłego związku kroju pisma z obrazem. |
Ćwiczenia pobudzające wyobraźnię. |
14. |
Scenografia |
Scenografia jako dziedzina sztuki. |
Zajęcia przeznaczone na wykonanie okolicznościowych scenografii. |
15. |
Liternictwo |
Zapoznanie z różnymi krojami pisma: jednoelementowego, dwuelementowego. Wprowadzenie pojęć: majuskuła, minuskuła, pisanka. |
Wykonywanie liter poznanymi krojami pisma. |
16. |
Podziel się tym co już umiesz |
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem uczniów klas starszych z młodszymi członkami koła. |
Wykonywanie prac ciekawymi technikami zaproponowanymi przez uczniów |
17. |
Ikona |
Malarstwo na desce. Przedstawienie scen, postaci świętych -portretów z wybranych wzorów sztuki sakralnej (ikon). Zapoznanie z techniką malowania ikon. Prezentacja dzieł. |
Próby malowania ikon. |
18. |
Wystawa |
Aranżacja wystawy. Podsumowanie pracy na zajęciach koła plastycznego. |
Ekspozycja najciekawszych prac. |
Opracowała mgr Maria Anielska-Adamek