PROGRAM KOŁA PLASTYCZNEGO

 

"Sztuka jest piękną zabawą"

Johan Huizinga "Homo ludens"

 

Główne cele programu:

v    rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów;

v    rozwijanie ogólnej wrażliwości na otaczający świat, percepcji
i ekspresyjnego wyrażania za pomocą środków plastycznych;

v    kształtowanie umiejętności manualnych i warsztatowych w zakresie różnorodnych technik plastycznych;

v    rozbudzanie zainteresowań sztuką;

v    stwarzanie sytuacji i okazji do rozwijania wyobraźni i twórczej aktywności;

v    wdrażanie do dbania o estetykę strony wizualnej szkoły;

v    rozwijanie umiejętności prawidłowej samooceny i potrzeby samorealizacji;

v    wdrażanie do rzetelnej i systematycznej pracy oraz do ekonomicznego wykorzystywania materiałów i przyborów;

v    uczestniczenie w imprezach kulturalnych miasta.

 

Zadania:

1.     Poznawanie ciekawych technik plastycznych.

a)     Doskonalenie i wzbogacanie warsztatu plastycznego.

2.     Udział we wszelkich konkursach plastycznych.

3.     Wykonywanie elementów dekoracji okolicznościowych.

4.     Aranżacja wystaw prac uczniów.

5.     Prezentowanie prac członków koła na wystawach szkolnych
i pozaszkolnych.

6.     Współpraca z MGOK w Skalbmierzu.

 

Formy pracy:

Program przewiduje stosowanie zróżnicowanych form pracy uczniów:

indywidualnej, zbiorowej, grupowej jak również uwzględnianie indywidualnych różnic pomiędzy poszczególnymi uczniami.

 

Proponowane techniki plastyczne:

.        malarstwo: plakatówka, akwarela, gwasz, olej, lawowanie tuszem z akwarelą, malowanie na szkle, tempera;

.        rysunek: ołówek, węgiel, piórko, pastele;

.        grafika: monotypia, linoryt; kalkograf

.        rzeźba:  glina, papier, masa solna, masa gipsowa (odlew);

.        techniki łączone: kolaż

.        techniki dekoracyjne: papieroplastyka, origami, wycinanka, wydzieranka.

 

Procedury oceny:

Praca członków koła oceniana jest na bieżąco w formie słownej podczas i po zakończeniu pracy, ze szczególnym uwzględnieniem jej walorów np.
oryginalność, ciekawa kolorystyka, dobra kompozycjazapewnić bezstresowe uczestnictwo w zajęciach , jak również i tych elementów nad którymi
uczeń powinien jeszcze popracować. Powyższa forma oceny ma motywować uczniów do pracy i koła plastycznego.

 

 

Regulamin koła plastycznego

 

1.     Przynależność do koła jest dobrowolna.

2.     Każdy zobowiązany jest do systematycznej pracy  w cotygodniowych zajęciach.

3.     Członek koła powinien zadbać o przygotowanie odpowiednich materiałów plastycznych.

4.     Każdy odpowiada za powierzone mu narzędzie pracy.

5.     Należy dbać o utrzymanie ładu i porządku w pracowni plastycznej, w której będą odbywać się zajęcia.

6.     Każdy uczestnik koła wyraża zgodę na prezentowanie swoich prac  na wystawach szkolnych i pozaszkolnych.

 

 

Program przygotowany jest dla uczniów klas IV-VI Szkoły Podstawowej i I-III Gimnazjum w Skalbmierzu.

Zajęcia odbywać się będą cyklicznie raz w tygodniu.

Poniższe propozycje zajęć mogą być modyfikowane i zmieniane w zależności od potrzeb i propozycji dzieci.

Liczba godzin przeznaczona na ich realizację będzie regulowana w zależności od tempa pracy uczniów oraz dostępności bazy
materiałowej.


TREŚCI PROGRAMU

 

Lp.

Tematyka

Forma realizacji, środki i technika

Uwagi

 

1.

 

Zajęcia organizacyjne

Zapoznanie z regulaminem pracy koła, celami działania i wymaganiami warsztatowymi.

Próba określenia zainteresowań uczniów - rozmowa.

 

2.

Tkanina

Wykonanie tkaniny dekoracyjnej. Technika (włóczka, sznurek, szmatki, materiał przyrodniczy). Praca zbiorowa.

Zajęcia integracyjne.

3.

Passe- partout

Oprawa reprodukcji dzieł malarskich , fotografii, prac plastycznych. Aranżacja wnętrza.

Oprawa własnych prac plastycznych.

4.

Techniki malarskie

Indywidualne poszukiwanie ciekawych efektów malarskich w takich technikach jak akwarela, plakatówka, gwasz, klejówka.

Malarstwo ścienne.

*Poznawanie techniki malarstwa olejowego oraz doświadczanie etapów technicznego tworzenia dzieła malarskiego na płótnie, dykcie lub tekturze. Wprowadzenie pojęcia: blejtram, olej, terpentyna, paleta, emulsja, werniks, szpachla.

Doskonalenie warsztatu plastycznego.

5.

Twórczość swobodna

Wykorzystanie zdobytych umiejętności plastycznych i poznanych technik plastycznych na lekcjach plastyki i zajęciach koła plastycznego.

Przygotowywanie się do szkolnych i pozaszkolnych konkursów plastycznych (wg oferty).

6.

Techniki graficzne

Zapoznanie z technikami druku płaskiego i wypukłego np. monotypia, linoryt. Poznanie procesu powstania odbitki graficznej. Wprowadzenie pojęć: matryca, odbitka, rycina.

Doskonalenie warsztatu plastycznego.

7.

Wystawiennictwo

Aranżacja wystawy prac wykonanych na zajęciach plastycznych.

Wykorzystanie oprawionych wcześniej prac plastycznych.

8.

Mobile

Rzeźba dynamiczna - ruchoma. Przestrzenne elementy dekoracyjne. Papieroplastyka. Praca w grupach.

Wskazanie na duże właściwości plastyczne papieru.

9.

Techniki rzeźbiarskie

 

Bryła środkiem plastycznym.- rzeźba pełna z masy solnej lub papierowej (polichromowanie).

Zapoznanie z techniką odlewu z gipsu (płaskorzeźba).

Wykonanie postaci charakterystycznej.

10.

Elementy dekoracyjne

Wykonanie elementów dekoracji okolicznościowych np. stroiki świąteczne. Zasady komponowania - rodzaje kompozycji.

Technika - materiały różne

Wykonanie dekoracji na potrzeby szkoły.

11.

Malarstwo na szkle

Zapoznanie z techniką malowania na szkle.

Inspiracja sztuką ludową.

Kompozycje własne.

12.

Maska. Rekwizyt teatralny.

Łączenie różnych materiałów dla uzyskania cech charakterystycznych postaci i przedmiotów.

Wykonanie elementów plastycznych na potrzeby przedstawień szkolnych.

13.

Znak plastyczny.

 

Projektowanie znaków plastycznych. Funkcja znaku plastycznego w plakacie.

Plakat jako dzieło łączące obraz i pismo. Doświadczanie możliwości tworzenia obrazu literą lub ścisłego związku kroju pisma z obrazem.

Ćwiczenia pobudzające wyobraźnię.

14.

Scenografia

Scenografia jako dziedzina sztuki.

Zajęcia przeznaczone na wykonanie okolicznościowych scenografii.

15.

Liternictwo

Zapoznanie z różnymi krojami pisma: jednoelementowego, dwuelementowego. Wprowadzenie pojęć: majuskuła, minuskuła, pisanka.

Wykonywanie liter poznanymi krojami pisma.

16.

Podziel się tym co już umiesz

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem uczniów klas starszych z młodszymi członkami koła.

Wykonywanie prac ciekawymi technikami zaproponowanymi przez uczniów

17.

Ikona

Malarstwo na desce. Przedstawienie scen, postaci świętych -portretów z wybranych wzorów sztuki sakralnej (ikon). Zapoznanie z techniką malowania ikon. Prezentacja dzieł.

Próby malowania ikon.

18.

Wystawa

Aranżacja wystawy. Podsumowanie pracy na zajęciach koła plastycznego.

Ekspozycja najciekawszych prac.

 

Opracowała mgr Maria Anielska-Adamek