lementy stylizacji secesyjnej widoczne były w wielu postępowych kierunkach malarstwa końca XIX wieku, m.in. u takich artystów, jak Vincent van Gogh i Paul Gauguin. Linia i kontur ponownie odzyskały wartość środka ekspresji. Wielu artystów podkreślało, że linie są nośnikiem emocji, środkiem przekazu. Trudno znaleźć artystów tworzących czyste malarstwo secesyjne. Często twórczość jednego malarza mieściła w sobie poza secesją jeszcze kilka innych nurtów. Wiele wątków łączyło secesję z symbolizmem końca XIX wieku. Artyści zafascynowani byli potęgą i płodnością życia, sprawami płci, widząc w nich wielkie misterium przyrody. Czasem przerażeni odwiecznym cyklem życia i śmierci wyrażali pesymistyczny nastrój końca wieku. Kobietę przedstawiano jako rodzicielkę, matkę albo zmysłową i okrutną kobietę fatalną, która tryumfując nad mężczyzną, niszczy go. W miłości widziano demoniczną, destrukcyjną siłę.
Do malarzy secesyjnych zaliczyć należy między innymi wiedeńczyka Gustava Klimta, oraz pochodzącego z Francji Henri de Toulouse- Lautrec'a. Natomiast wiele prac Norwega Edvarda Muncha, posługującego się ekspresyjną linią, należy zarówno do secesji i symbolizmu, jak wczesnego ekspresjonizmu („Krzyk", 1893; „Madonna", 1895).
W Polsce głównymi przedstawicielami malarstwa secesyjnego są: Stanisław Wyspiański, który m.in. wykonał witraże i polichromie do kościoła Franciszkanów w Krakowie 1897-1905) oraz Józef Mehoffer (projekty witraży dla kościoła Świętego Mikołaja we Fryburgu w Szwajcarii, 1894; obraz "Dziwny ogród", 1902-1903).
STANISŁAW WYSPIAŃSKI (1869–1907) - najwybitniejszy i najwszechstronniejszy
przedstawiciel secesji w Polsce-dramatopisarz, poeta, malarz, grafik, reformator teatru, scenograf. W latach 1884–85 i 1887–95 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (był m.in. uczniem i współpracownikiem Jana Matejki) oraz na UJ. W latach 1890–94 przebywał za granicą, głównie w Paryżu, gdzie oddziałała nań sztuka Paula Gauguina oraz drzeworyt japoński. W latach 1898–99 był kierownikiem graficznym krakowskiego „Życia”. Działał m.in. jako malarz-dekorator i inscenizator w krakowskich teatrach. W 1902 r. został docentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1897 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Ulubioną techniką malarską Wyspiańskiego był pastel (wizerunki dzieci, autoportrety). Niezwykły talent ujawnił w zakresie grafiki książkowej (m.in. ilustracje do "Iliady" Homera, winiety i układy graficzne tygodnika „Życie”, okładki, inicjały, przerywniki oraz wydawanie własnych dramatów. Ozdobniki graficzne o motywach kwiatowych na okładkach lub kartkach książek miały szczególnie charakter secesyjny.
Ważne miejsce w jego działalności, rozpoczętej współpracą z Matejką i J. Mehofferem przy polichromii Kościoła Mariackiego, zajmowały projekty witraży i polichromii wnętrz, np. w krakowskim kościele Franciszkanów (1897–1905) oraz nie zrealizowane w katedrze lwowskiej (1892–94) i wawelskiej (1900–02). W twórczości plastycznej Wyspiańskiego przeważał portret i pejzaż (m.in. cykl widoków na kopiec Kościuszki 1904–05). Wspólnie z W. Ekielskim stworzył projekt przebudowy wzgórza wawelskiego i uczynienia z niego Akropolis — pomnika dziejów i potęgi Polski (1904–08). Wyspiański opracowywał scenografie i projekty kostiumów do inscenizacji własnych dramatów. Zajmował się również dekoracją wnętrz (np. siedziby Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie), projektowaniem mebli i tkanin oraz architektury. Był jednym z twórców programu i praktyki tzw. sztuki stosowanej w Polsce, reformatorem grafiki książkowej. W jego stylu jest widoczny zarówno trwały wpływ Matejki, jak i żywe związki z secesją (dekoracyjność, charakterystyczna giętka i kapryśna linia, stylizacje roślinne). Podobnie jak wielu artystów secesyjnych, Wyspiański był namiętnym miłośnikiem kwiatów. Wymownym tego świadectwem jest jego tzw. "Zielnik", zbiór ok. 120 rysowanych ołówkiem i niekiedy podkolorowanych akwarelą podobizn roślin z okolic Krakowa. Nazywany jest on głównym przedstawicielem tzw. „nurtu florystycznego” w secesji polskiej. Kwiaty wprowadza on, gdzie tylko może. Głównym źródłem inspiracji Wyspiańskiego jako rysownika i stylizatora kwiatów były plakaty Alfonsa Muchy z ich motywami kwiatowymi oraz drzeworyty japońskie.
Dziełem sztuki całościowej miała być zaprojektowana i częściowo wykonana przez Wyspiańskiego dekoracja kościoła Franciszkanów w Krakowie. Składają się na nią malowidła ścienne przedstawiające róże, lilie, nasturcje oraz witraże - ze św. Franciszkiem w chwili otrzymywania stygmatów, dokoła którego wiją się cierniste gałęzie ciemnoniebieskie i fioletowe, łącząc się w górze z krwistoczerwonymi piórami olbrzymich skrzydeł otaczają postać Chrystusa oraz z bł. Salomeą- upuszczającą z chudych rąk koronę królewską, dookoła której połyskują wśród zieleni złociste kaczeńce, a w górze wznoszą się strzeliste lilie. Są tam też witraże przedstawiające cztery żywioły: Powietrze, Wodę, Ogień i Ziemię. Najwspanialszy witraż to Bóg-Ojciec (Stań się), gdzie groźny Bóg podniesioną ręką wydobywa na nim świat z nicości
W dziedzinie literatury stał się największym obok romantyków twórcą dramatu, zwłaszcza tragedii np. Meleager 1899, Protesilas i Laodamia 1899, dramat z dziejów powstania listopadowego Warszawianka 1898, Klątwa 1899, Wesele 1901, Wyzwolenie 1903, Legion 1900, Bolesław Śmiały 1903, Noc listopadowa 1904, Skałka 1907, Zygmunt August 1907 — nie ukończony, Akropolis 1904, Powrót Odysa 1907.
GALERIA MALARSTWA WYSPIAŃSKIEGO:
GRAFIKI WYSPIAŃSKIEGO:
|
|
Irysy, ozdobnik (grafika książkowa) |
Kwiaty mlecza, ozdobnik (grafika książkowa) |
RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE - S. WYSPIAŃSKI
Balustrada klatki schodowej domu Towarzystwa Lekarskiego, 1904
Gustaw Klimt (1862-1918) - wybitny malarz i dekorator, przywódca wiedeńskiego modernizmu, współtwórca secesji. Twórca w dziedzinie zdobnictwa. Uprawiał portret, kompozycję figuralną i pejzaż. Przedstawiał portrety wyłącznie kobiet – istot wrażliwych i namiętnych. Umieszczał swe postacie w abstrakcyjnej przestrzeni przypominającej mozaiki bizantyjskie, zbudowane z elementów geometrycznych.
GALERIA MALARSTWA KLIMTA:
|
|
Pocałunek |
Życie i śmierć |
Dziewica
Józef Mehoffer (1869-1946) - malarz, rysownik, grafik, projektant witraży, tkanin, scenografii teatralnej, plakatów, wystroju wnętrz i mebli, czołowy przedstawiciel sztuki Młodej Polski. Jego twórczość kształtowała się pod wpływem secesji wiedeńskiej oraz średniowiecznego malarstwa witrażowego. Charakterystycznymi cechami stylu Mehoffera jest: dekoracyjność linii i koloru, soczysta gama barwna, zamiłowanie do złoceń i ornamentów oraz wprowadzanie motywów ludowych oraz symbolicznych. Główne miejsce w twórczości artysty zajmują witraże i polichromie ścienne, należące do najwspanialszych osiągnięć sztuki dekoracyjnej w Polsce: 13 witraży w katedrze we Fryburgu w Szwajcarii (1895-1936), witraże katedry wawelskiej (1902-25), polichromia skarbca na Wawelu (1901). Malował obrazy symboliczne Dziwny ogród, wnętrza Słońce majowe, pejzaże, portrety, autoportrety.
GALERIA MALARSTWA MEHOFFERA:
Dziwny ogród, olej, 1903 W obrazie "Dziwny ogród" akcentem secesyjnym jest ogromna, unosząca się w powietrzu ważka o złotych skrzydłach.
|
![]() |
![]() |
Słońce majowe, olej, 1910 |
Vita somnium breve, witraż, 1904 |
|
|
Dzieje krzyża świętego, witraż w katedrze wawelskiej, 1904-24 |
Św. Katarzyna i Barbara, witraż (fragment), katedra św. Mikołaja we Fryburgu, 1900 Z witraży Mehoffera jest to najbardziej secesyjny dwudzielny witraż (wąski format, kompozycja asymetryczna, obfitość motywów kwiatowych, nagie postacie kobiet o bujnych włosach spadające głową w dół).
|
|
GRAFIKI MEHOFFERA:
|
![]() |
![]() |
Sztuka Polska - okładka, 1903 |
Inicjał |
Powszechna Wystawa Sztuki Polskiej we Lwowie - plakat, litografia, 1910 |
Edvard Munch (1863-1944) - norweski malarz i grafik.
W swych dziełach stosował silny kontur, płynną secesyjną linię, zróżnicowany koloryt, z którym wiązał treści symboliczne. Jego twórczość zalicza się zarówno do secesji i symbolizmu, jak i wczesnego ekspresjonizmu („Krzyk", 1893; „Madonna", 1895).
|
|
Krzyk, 1893 |
Madonna, 1895 |
Henri de Toulouse- Lautrec (1864-1901) -francuski malarz, grafik (plakacista)