Sztuka Dalekiego Wschodu (drzeworyt japoński) - Malarze i graficy secesyjni komponując swe dzieła czerpali inspirację z wielobarwnych drzeworytów japońskich, które w drugiej połowie XIX wieku trafiły do Europy i zafascynowały ich swoją formą. Podobnie jak dzieła secesyjne operowały one płaską plamą barwną i płynnym, delikatnym konturem. Kompozycja często opierała się na kontraście dużych obszarów nie zabudowanego tła i silnie zgrupowanych drobnych form. Secesja musiała zainteresować się dziełami tak zbieżnymi z jej celami i założeniami. Największe oddziaływanie drzeworytu japońskiego widać w rysunkach Beardsleya, w plakatach Toulouse-Lautreca, w ozdobnikach Wyspiańskiego oraz na szkłach Gallégo.

 

 

Barwne drzeworyty japońskie

 

 

Utagawa Hiroshige, Paw na gałęzi kwitnącej wiśni

 

 

Utagawa Hiroshige, Ogród śliw w Kameido, 1857

   

Hokusai Katsushika , Wielka fala w Kaganawa