Natura- Secesja głosiła zerwanie z naśladownictwem stylów przeszłości, więc artyści zmuszeni byli do szukania nowych form, nowych motywów i nowego sposobu ich ujęcia. Propagowali „zwrot do Natury”. (Wcześniej podobne poglądy głosili prerafaelici, których to uznaje się za prekursorów secesji).
„[...] natura, natura, natura – wszystkiego cię nauczy – jak kwiat z pączka rozwija, czyś widział piękniejszy ornament, ja nie – rybie oczy skryte w łuski świetne kolory, czyś widział efekt bardziej dekoracyjny – żywy tors kobiety, czyś widział piękniejszą kolumnę – lichy grzyb z pola, cóż za wspaniały kapitel.”
1892 r.- St. Wyspiański pisał do Karola Maszkowskiego
„Natura jest wielką księgą, z której możemy czerpać natchnienie [...]”
1902 r.- stwierdzał architekt Hector Guimard
Nowa ornamentyka oparta została na bezpośredniej obserwacji przyrody. Gdzie tylko było to możliwe - na fasadach domów, meblach, okładkach książek, biżuterii, na kilimach, wazonach, sukniach kobiecych, witrażach - wprowadzano motywy roślin i zwierząt. Wazonom, kielichom, nawet szklanym oprawkom żarówek nadawano formy owoców i kwiatów. Naczynia upodabniały się również do ptaków, owadów, muszli, a filary budowli do drzew.
Charakterystyczną
florę secesji tworzyły kwiaty: lilia, kalia,
irysy, mieczyki, chryzantemy, rośliny pnące o falistych lub skręconych
wiciach jak powoje, dzikie wino, nasturcje, rośliny wodne jak nenufary. Niektóre
kwiaty – lilia, słonecznik, róża, narcyz- cieszyły się szczególnymi względami
nie tylko dla ich kształtów, lecz i dla łączących z nimi skojarzeń poetyckich.
Bowiem poetów tych czasów również fascynował świat natury.
„Stary, oślepły słonecznik
Sam jeden mi jeszcze pozostał
Z wszystkich mych kwiatów – przyjaciół
W tym zachwaszczonym ogródku
Jan Kasprowicz „Ballada o słoneczniku”
„Świecące jak złote słońce
Płoną jak purpury,
To spadają ku dołowi
To się pną do góry”
Jan Kasprowicz „Nasturcje”
Dodatkową zachętą do przedstawiania narcyzów, irysów i chryzantem był fakt, iż kwiaty te należały do ulubionych motywów sztuki chińskiej i japońskiej, która w ówczesnych czasach budziła szczególny zachwyt.
Ornamenty secesyjne posiadały również motywy roślin pospolitych. W winietach czasopism i książek, na fasadach budowli i naczyniach pojawiają się: rumianki, osty, mlecze, jaskry, przebiśniegi, krokusy, bratki, maki, fiołki, kwiaty i owoce jabłoni, liście i kwiatostany kasztanowca, trawy i inne.
Bogata była
fauna
secesji. Artyści szczególnie lubili łabędzie i flamingi za ich giętkie, faliste
szyje, bażanty i pawie za mieniące się barwy ich piór, motyle i ważki za
misterny rysunek i delikatne kolory ich skrzydeł a także nietoperze, sowy,
jaszczurki, węże, ośmiornice za ich ciekawe kształty.
|
![]() |
Upodobanie do pawi, bażantów, żurawi i ważek secesja dzieliła znów ze sztuką Dalekiego Wschodu.
„Wysoko wznosząc szyje gięte,
Z wzrokiem utkwionym w stromy brzeg
Wciąż jednym kręgiem jak w obłędzie;
Przez strugi nieme i zaklęte
- ciągle te same z wieku w wiek
Pływają białe łabędzie.
Oto znów zastęp płynie.
Bez ruchu skrzydeł, wody bluzgu-
Zda mi się – jakby po mym mózgu
Płynęły białe łabędzie...”
Bogusław Butrymowicz „Białe łabędzie”
Artystów secesyjnych fascynowało to co płynne, ruchliwe, zmienne a więc żywioły ogień, woda – wznoszące się i opadające fale wodne.
Kobieta panuje wszechwładnie
w motywach dzieł secesji. Jest to postać wiotka, smukła, strzelista, o drobnych
dłoniach i stopach oraz długich, bujnych, falistych włosach. Podobnie jak pędy
roślinne lub fale wodne, włosy dawały sposobność do komponowania bogatych
krzywolinijnych układów dekoracyjnych. Przybierając często postawy omdlewające,
jakby pełne miłosnej tęsknoty, przywodziły erotyczne skojarzenia. Nagie kobiety
pojawiały się na fasadach budowli, oplatały ramionami i włosami wylewy wazonów,
wyłaniały się z popielniczek.
W świecie roślinnym i zwierzęco-ludzkim artystów interesowały procesy wzrostu i rozradzania się. Często przedstawiali prężące się pędy, pełznące wici, nabrzmiewające pąki, kwitnące i owocujące krzewy i drzewa. W świecie ludzkim zaś, procesy pokwitania, miłość, ciążę, macierzyństwo, niekiedy także przekwitanie, starzenie się i śmierć. Dużą rolę w sztuce secesyjnej grała tematyka seksualno-erotyczna.